dimecres, 13 d’octubre del 2010

Cinc idees clau sobre la competència digital


1. La competència digital i el tractament de la informació és una de les competències bàsiques, tant al BOE (a nivell nacional), com en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. El BOE la defineix així: “el tratamiento de la información y la competencia digital implican ser una persona autónoma, eficaz, responsable, crítica y reflexiva al seleccionar, tratar y utilizar la información y sus fuentes, (...); también tener una actitud critica y reflexiva en la valoración de la información disponible, contrastándola cuando es necesario, y respetar las normas de conducta acordadas socialmente para regular el uso de la información y sus fuentes en los distintos soportes.” (BOE num. 293 Viernes 8 diciembre 2006, pg. 43060 – 43061).
Així escrit sona molt bé, el que implica tindre aquesta competència queda clar, però un cop he explorat aquests dos documents oficials m'he adonat que no està del tot clar on, què, quan ni com fer-ho. Els objectius, continguts o l'avaluació pel que fa a les matemàtiques o llengua està més que clar, però, on estan els de la competència digital? Per més que indague no he aconseguit trobar-los. La conclusió és que les noves tecnologies no tenen al currículum el lloc que els correspon en relació a la gran importància que tenen. Sembla que la competència digital està marginada, ja que, només existeixen petits comentaris sobre ella en diverses àrees com llengua o coneixement del medi, però en altres ni tan sols es nombra. Estan menyspreant el poder de les noves tecnologies i això és molt perillós.

2. L'obtenció d'informació és el primer pas, però el més important es la interpretació d'aquesta. En les activitats didàctiques que incloguen les noves tecnologies, els alumnes han d'interpretar i jutjar la informació que adquireixen, no s'han de limitar al famós “còpia i enganxa”. Els mestres deuen fomentar la capacitat crítica del alumnes, perquè aquestos interpreten la informació correctament. A partir d'aquí es podrà aconseguir una competència imprescindible com és la ciutadania digital (que el nostre currículum no inclou, però segur que hi d'altres que sí). Així, la qüestió de com hem d'utilitzar, jutjar, interpretar o transformar la nova informació serà una tasca difícil que els mestres hauran de tindre en compte per formar ciutadans tecnològicament responsables i madurs. Manuel Castells, catedràtic en sociologia i urbanisme i director del Internet Interdisciplinary Institute en la Universitat Oberta de Catalunya comenta:“en la sociedad de Internet, lo complicado no es saber navegar, sino saber dónde ir, dónde buscar lo que se quiere encontrar y qué hacer con lo que se encuentra. Y esto requiere educación.”

3. Un bon ensenyament de noves tecnologies a les escoles públiques és un element anivellador, ja que, dóna l'oportunitat a tots els nens que les coneguen de primera mà. La responsabilitat social de l'escola en aquest punt és vital perquè no hagi cap estudiant que acabe l'escola sent un analfabet tecnològicament parlant. L'escola ha de donar oportunitats a tots, i l'ensenyament de la tecnologia és vital per a tot ser humà que vulga entendre tot el que l'envolta. Els coneixements tecnològics es necessiten en aquesta societat perquè tenen un paper transcendental i a cap persona independentment de la seua condició li poden ser negats.

4.Com no hi ha una idea específica de la competència digital i del tractament de la informació pel que fa als seus continguts, avaluacions etc. al currículum, he acabat concloent que el que s'hauria de fer (i de segur que molt mestres ja ho fan) és, i ho diré amb una pregunta: perquè no agreguem o unim la competència digital amb les altres àrees? És a dir, perquè no integrem les noves tecnologies en totes les destreses del currículum? Els mestres poden ensenyar llengua i noves tecnologies, anglés o educació física i noves tecnologies. Perquè no les annexionem en el moment de saber que pot facilitat l'ensenyament-aprenentatge dels alumnes? D'aquesta forma és podrà aprendre de tot i, segurament, de forma més pràctica i innovadora. S'ha d'aconseguir que l'aula diària dels alumnes es fusione amb l'aula d'informàtica i que els estudiants estiguen sempre en contacte amb les noves tecnologies.

5. Pel que fa als mestres en el camp de la competència digital i el tractament de la informació, aquestos ja no poden queixar-se de no saber com ensenyar-la en cada moment, perquè a Internet tenen totes les respostes, la xarxa dóna una oportunitat comunicativa gegant. Com que els mestres són grans creadors d'informació, creen un munt d'activitats didàctiques, hauran de compartir-les amb el món, amb altres mestres, sobretot les relacionades amb la competència digital dels alumnes. Totes les innovacions didàctiques s'han de compartir, els mestres hauran de buscar per ells mateixos les solucions als seus problemes, i ara les tenen a un “click” de ratolí. Amb la unió de les nostres innovacions i creacions, farem una revolució educativa. Farem de l'escola un lloc digne del segle XXI i uns alumnes capaços de millorar-lo.

Acabe amb un comentari del abans anomenat Manuel Castells a la reunió del Grup dels Set (G-7) en 1995 a Brussel·les, la qual només es centrava en el tema: la societat de la informació. Castells demostra el poder de la tecnologia i com el seu coneixement ens fa ser més lliures:

La difusión y desarrollo de ese sistema tecnológico ha cambiado la base material de nuestras vidas, por tanto la vida misma, en todos sus aspectos: en cómo producimos, cómo y en qué trabajamos, cómo y qué consumimos, cómo nos educamos, cómo nos informamos-entretenemos, cómo vendemos, cómo nos arruinamos, cómo gobernamos, cómo hacemos la guerra y la paz, cómo nacemos y cómo morimos, y quién manda, quién se enriquece, quién explota, quién sufre y quién se margina. Las nuevas tecnologías de información no determinan lo que pasa en la sociedad, pero cambian tan profundamente las reglas del juego que debemos aprender de nuevo, colectivamente, cuál es nuestra nueva realidad, o sufriremos, individualmente, el control de los pocos (países o personas) que conozcan los códigos de acceso a las fuentes de saber y poder.”






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada